donderdag 22 november 2007

Lieven Tavernier

Lieven Tavernier studeerde af als germanist in 1971. Hij schreef 'Over water', een novelle die zich in Gent afspeelt ten tijde van zijn studentenjaren, ongeveer zoals hij dat ook heeft geschetst in het prachtige nummer 'De fanfare van honger en dorst', dat net als 'Eerste sneeuw' een groot publiek heeft bereikt dankzij Jan De Wilde . Nochtans was/is Lieven ook zelf een uitvoerend artiest. In de jaren zeventig trad hij zelfs tot tweemaal toe op in Temse (telkens voor een benefiet, enerzijds voor Chileense vluchtelingen en anderzijds voor stakers van de Boelwerf). En hij heeft ook reeds vier cd's uit: ' Doe het licht', 'Ilja' en 'Nooit voorbij' en 'Wind & Rook' (december 2007) waarin telkens Gent en de 'verdwenen jaren' opduiken. Ik heb Lieven als eerstejaars leren kennen, toen hij in zijn laatste jaar zat en de vertegenwoordiger was van Germania in het Faculteitenconvent. Op die manier was hij ook verantwoordelijke uitgever van het FK-nieuws, waarvoor ik nog als jobstudent heb gewerkt (als verkoper) en waarin ik ook mijn eerste kans kreeg (het interview met Miel Swillens in “Ic Hou” niet meegeteld) om iets te publiceren. Nadien leerde ik hem nog wat beter kennen op de maandelijkse “samenstelling” (letterlijk te nemen) van Tliedboek,waarvan we beiden redacteur waren. Nu zie ik hem af en toe nog eens voorbijfietsen. Ik bemerk een brede glimlach en hij zwaait met zijn pet.

Geen opmerkingen: