donderdag 15 november 2007

Wie ben ik?

Dit is nu al mijn derde blog, ik ben dus niet van plan die (voorlopig?) ook echt te gebruiken, ik had nu eenmaal een google-account nodig voor iets en deze blog was "part of the package". Wie echt wil weten hoe mijn blog eruit ziet, kan beter terecht op
http://ronnydeschepper.wordpress.com/
De slogan van deze blog, “Dagelijks iets degelijks”, heb ik ontleend aan André Posman, de baas van De Rode Pomp in Gent. Net als André slaag ik er niet altijd in om dit waar te maken (ik zit nu eenmaal niet elke dag aan mijn computer, bij De Rode Pomp is het een kwestie van subsidies), maar we doen allebei ons best.
Maar wie bén ik eigenlijk? Mijn naam is Ronny De Schepper. Ik ben als zoon van Albert De Schepper (°13/2/1921) en Bertha Jansegers (°10/3/1923) geboren te Temse op 19 oktober 1951. Na de lagere school te hebben gevolgd eerst op de wijk Hollebeek in Temse en later bij de broeders in de Akkerstraat, ging ik naar de Latijn-Griekse Humaniora in het Sint-Jozef-Klein-Seminarie te Sint-Niklaas (1963-1969).
Daar werd mijn belangstelling voor de literatuur nog aangewakkerd in de lessen van Anton van Wilderode, zodat ik later bijdragen zou plegen over de historische roman, het detectiveverhaal, het griezelverhaal, science-fiction, fantasy, erotiek, pulpliteratuur, het stripverhaal, het cabaret, jeugdliteratuur en sprookjes, maar ook over auteurs als Giovanni Boccaccio, Louis Paul Boon, Boudewijn Büch, Cyriel Buysse, Agatha Christie, Hugo Claus, Colette, Mireille Cottenjé, Johan de Belie, Herman De Coninck, Régine Deforges, Staf De Wilde, E.L.Doctorow, Alexandre Dumas, Umberto Eco, Allan Ginsberg, Robert Goddard, Sue Grafton, Pol Hoste, Michel Houellebecq, John Irving, Milan Kundera, Tom Lanoye, Pierre Louÿs, Sandor Marai, Fons Mariën, Somerset Maugham, Arthur Miller, Henry Miller, Michèle Morhange, Emile Moyson, Freek Neirynck, Amélie Nothomb, Pol Pluym, Pauline Réage, Käthe Recheis Willy Russell, William Shakespeare, Paul Snoek, Dolores Thijs, Piet Van Aken, Stef Vancaeneghem, Walter Van den Broeck, Willy Van Doorselaer, Paul van Ostayen, Willy Van Poucke, Gerard Walschap, Oscar Wilde en Virginia Woolf.
Zelf debuteerde ik als schrijver voor het blad “Nigromantie” van de poëziewerkgroep, geleid door Guido Hullebroeck. Zelf schreef ik echter slechts bitter weinig poëzie (nooit iets gepubliceerd bijvoorbeeld), wel een paar liedjesteksten en vooral verhalen en luisterspelen, bestemd voor de Blommenkinders, zoals mijn vrienden zich noemden. Samen met Guido zette ik ook mijn eerste voorzichtige stappen in de journalistiek, namelijk een interview met oud-leraar Miel Swillens voor “Ic Hou”, het blad van het college. Ik was ook heel kortstondig zanger bij The Sam Gutter’s Blues Band.
Daarna studeerde ik Germaanse Filologie (Nederlands-Engels) aan de Rijksuniversiteit van Gent. Daar schreef ik voor ons eigen blad Germaniak, maar ook voor het blad van het Faculteitenconvent (over “Jesus Christ Superstar”). Ik was ook lid van allerlei groeperingen die binnen de Germaanse werden opgericht, waarvan de opmerkelijkste allicht de popgroep Salade en de Werkgroep Occulte Wetenschappen waren! Als je het zo samen ziet, is het alles bij elkaar nog een wonder dat ik op 11/7/1973 mijn diploma behaalde met een licentiaatsverhandeling over Alan Alexander Milne.
Op 7/12/1973 huwde ik met een meisje dat ik had leren kennen in Jeugdclub Broebelke: Sonia Weyn (°13/12/1953). In deze jeugdclub was ik lid van de zogenaamde Socio-Culturele Werkgroep, die zich op een bepaald moment afscheurde en overstapte naar de Jongerengroep Veldstraat.
Van 15/4/1975 tot 15/10/1975 deed ik mijn burgerdienst bij Prof. Alex Bolckmans, Seminarie voor Scandinavistiek, Moderne Literatuur en Literai­re Sociologie van de Rijksuniversiteit van Gent, terwijl ik beroepshalve een aantal interims vervulde als leraar Nederlands-Engels in het onderwijs. Zo van 1/9/1973 tot 30/8/1974 in het Technisch Instituut Sint-Isidorus (Sint-Niklaas), van 1/5/1976 tot 30/6/1976 in het Koninklijk Atheneum van Sint-Niklaas, van 1/12/1976 tot 9/3/1977 in het Vrij Tech­nisch Instituut van Aalst en van 1/9/1977 tot 30/8/1978 in het Koninklijk Atheneum van Dendermonde.
Maar ik was vooral reeds actief als muziekrecensent bij Tliedboek en The Fabulous Sounds of the Sixties. Eerst over popmuziek, later (vooral sinds de jaren negentig) ook over klassieke muziek. Zo heb ik bijdragen geschreven over verschillende genres zoals skiffle, blues, country music, cajun, norteno, jazz, soul, disco, hiphop, rock'n'roll, surf, reggae, samba, tango, indo-rock, de schlager, muzak, busking, het ballet, de castraten, de opera, filmmuziek, strijdmuziek, musicals, verschillende instrumenten zoals daar zijn de saxofoon, de klarinet, de accordeon en de piano en over groepen of individuen zoals Abba, Roberto Alagna, Cecilia Bartoli, The Beatles, Anner Bijlsma, Georges Bizet, Jean Blaute, The Bluebirds, Bots, Vina Bovy, David Bowie, Dirk Brossé, Frans Buyens, Maria Callas, Johnny Clegg, Marc Clémeur, Clouseau, Leonard Cohen, Koen Crucke, Benoît Deleersnyder, Georges Delerue, Robert Denvers, Johan De Smet, Norbert De Taeye, Frédéric Devreese, Jan De Wilde, The Doors, The Drifters, Dawn Fay, Thierry Felix, Bernard Foccroulle, Miriam Gauci, Marvin Gaye, Bob Geldhof, Philip Glass, Rita Gorr, Robert Groslot, Nikolaus Harnoncourt, Herman's Hermits, Florian Heyerick, Christopher Hogwood, Buddy Holly, Janis Joplin, Nigel Kennedy, Carole King, Emma Kirkby, Paul Klinck, Ton Koopman, Sigiswald Kuijken, Fela Anikulapo Kuti, Laïs, An Lauwereys, Viktor Lazlo, John Lennon, Linda Lepomme, Vanessa Mae, Charlotte Margiono, Jules Massenet, Paul McCartney, The Medieval Babes, Joe Meek, The Mellvids, Julien Mestdagh, Gerard Mortier, Wolfgang Amadeus Mozart, Hannelore Muyllaert, Randy Newman, Michael Nyman, Niccolo Paganini, Pink Floyd, André Posman, Elvis Presley, Giacomo Puccini, Alexander Rahbari, Paul Rans, Dean Reed, The Rolling Stones, Marcel Rosca, Gioacchino Rossini, Freddy Saget, Camille Saint-Saëns, Franz Schubert, Sequentia, The Shadows, Paul Simon, Geert Soenen, Liane Soudan, Phil Spector, The Spice Girls, Bruce Springsteen, Rod Stewart, Richard Strauss, Hidemi Suzuki, Mikis Theodorakis, Peter Tsjaikovski, Tina Turner, The Turtles, Saartje Van Camp, José Van Dam, Jan Vandeloo, Dick Van der Harst, Tom Van der Schueren, Wannes van de Velde, Dirk Van Esbroeck, Raymond van het Groenewoud, Françoise Vanhecke, Jos van Immerseel, Tom Van Landschoot, Robert Van Yper, Velvet Underground, Giuseppe Verdi, Dirk Vermeulen, Johan Verminnen, Antonio Vivaldi, Richard Wagner, Eddy Wally, Rudolf Werthen, Pieter Wispelwey, Gabriel Yared en Frank Zappa.
Verder was ik ook journalistiek medewerker bij het lokale weekblad De Voorpost, waar ik naast de poprubriek ook de televisierubriek verzorgde (wat zou uitmonden in gesprekken met Fred Brouwers, Felice Damiano, Jessie Decaluwé, Michiel Hendryckx, Kamagurka, Bart Peeters, Jan Schepens, soaps, Urbanus, Marc Uytterhoeven, Roel Van Bambost e.v.a.) en vooral bij De Rode Vaan, waar ik op 1/9/1978 vast aan de slag kon als redacteur cultuur en als eindredacteur bij "De Rode Vaan".
Met Sonia had ik twee kinderen, Roderick (°23/8/1974) en John Paul (°18/10/1977), en woonde op zeven verschillende adressen in Sint-Niklaas, Ledeberg en Temse vooraleer wettelijk te scheiden op 6/2/1981. Dan verhuisde ik naar Gent, waar ik nu nog altijd woon.
Rond dezelfde tijd (op 21/3/1981) scheidde ook De Rode Vaan van de N.V.Volksuitgaven (de uitgeverij van de Communistische Partij van België), om voortaan in zee te gaan met de in eigen schoot gestichte Vlaamse Progressieve Uitgeverij. Dit mondde op het eind van de jaren tachtig uit in een conflict met de partij, zodat alle redacteurs andere oorden opzochten. Ikzelf werd op die manier op 1/3/1989 pers-attaché van Minister De Batselier, Vice-voorzitter van de Vlaamse Executieve en Gemeenschapsmi­nister van Economie, Middenstand en Energie. Het bleek maar een kortstondig verblijf te worden (tot 31/5/1989), waarna ik van 4/11/1991 tot 12/1/1992 nog eens heel even in het onderwijs belandde (in het Koninklijk Atheneum van Zelzate), vooraleer op 1/9/1992 eindredacteur te worden van "Zelfstandig", het maandblad van de vzw Vlaamse Socialistische Zelfstandigen. De voorzitter van deze vzw was niemand minder dan Piet Lampaert, mijn vroegere hoofdredacteur op De Rode Vaan. Op vraag van een andere collega van De Rode Vaan, Jan Mestdagh, stapte ik op 15/3/1995 over naar de Centrale voor Socialistisch Cultuurbeleid om daar als stafmedewerker aan de slag te gaan. Dat duurde tot 15/12/1999.
Ondertussen verleende ik ook free-lance medewerking aan Knack, Muziek en Woord, Stethoscopie Magazine, Tempo, De Dulle Draak, Wij, De Waarheid, Kritis, Graffiti, Nitro, Markant, Switch, Magik, Doen, Stem der Vrouw, Hoogste Tijd, Periodiek Verschijnsel, Culturele Courant, Vlaamse Lyrische Kring, Pogen, Vakbond & Cultuur, S-Magazine en De Bondgenoot.
Voor Radio 1 was ik kortstondig een medewerker van de sportredactie van Jan Wauters en ook voor De Morgen en The Bulletin schreef ik bijdragen over sport. Zo o.a. over de Olympische Spelen (interview met Jacques Rogge) en het voetbal en andere sporten (zelfs knikkeren!), maar toch vooral over het wielrennen, in Colombia b.v., maar ook in Engeland en in de Sovjetunie, over de zesdaagse, hartstilstanden bij jonge wielrenners, Fausto Coppi, Fred Debruyne, José De Cauwer, Roger De Vlaeminck, Lomme Driessens, Maurice Lippens, Eddy Merckx, Albert Richter, Lucien Van Impe en Rik Van Looy.
Voor Stepsmagazine, Film (het blad van de Federatie van Socialistische Filmkringen) en het programmablad Filmnet schreef ik uiteraard over… film. Zo o.a. over de komedie, Tarzan, Zorro, Robin Hood, Mata Hari, Superman, monster-movies, sandalenfilms, griezelfilms, science-fiction, de western, de oorlogsfilm, het McCarthisme en de erotiek in de film, maar ook over Jean-Jacques Annaud, Vincent Bal, Antonio Banderas, Jacqueline Bisset, Jan Bucquoy, Sandra Bullock, Charles Chaplin, Kevin Costner, Tom Cruise, Geena Davis, Daniel Day-Lewis, Robbe Dehert, Alain Delon, Robert de Niro, Dominique Deruddere, Marlene Dietrich, Walt Disney, Clint Eastwood, Frances Farmer, Jodie Foster, Andy Garcia, Judy Garland, Richard Gere, Hugh Grant, Tom Hanks, Goldie Hawn, Alfred Hitchcock, Anthony Hopkins, Jeroen Krabbé, Sylvia Kristel, Madonna, Sophie Marceau, Groucho Marx, Andie McDowell, Al Pacino, Michelle Pfeiffer, Robert Redford, Julia Roberts, Susan Sarandon, Greta Scacchi, Jean Seberg, Steven Spielberg, Oliver Stone, Sharon Stone, Emma Thompson, Jan Verheyen en Mario Verstraete.
Maar in die tijd schreef ik vooral voor de Gentse redactie van Het Laatste Nieuws. Dat betekende dat ik me kon verdiepen in een aantal onderwerpen die van ver of van nabij met Gent hadden te maken, zoals de geschiedenis van kermis, de Gentse Feesten, de Gentse bioscopen, het Lam Gods & de Tempeliers of de vrijmetselarij, maar ook de mode, de prostitutie en de stripteasebars. Van in de tijd van De Rode Vaan was ik reeds actief als theaterrecensent en die contacten werden nu uiteraard nog verhevigd. Zo schreef ik stukken over o.a. Eva Bal, Jakob Beks, Jo Decaluwe, Jan Decleir, Jean-Pierre De Decker, Bob De Moor, Herwig De Weerdt, Mia Grijp, Daan Hugaert, Chris Lomme, Michael Pas, Griet Pauwels, Luc Perceval, Alain Platel, Mong Rosseel, Jonathan Scheerlinck, Arne Sierens, Dirk Tanghe, Nora Tilley, Hugo Van den Berghe, Daan Van den Durpel, Jaak Van de Velde, Frank Van Laecke, Jos Verbist, Eddy Vereycken, André Vermaerke en Nolle Versyp. Af en toe schreef ik ook over plastische kunstenaars, al ben ik daar zeker geen specialist in: Thierry Bonnaféé, Erwin De Bie, Jan Hoet, Tina Modotti, Achiel Pauwels, Liliane Vertessen e.a.
Ik was ook lid van de Vlaamse Adviescommissie voor de Muziek (1997-1998), van de Vereniging van de Belgische Muziekpers, van de Vereniging voor Radio & Televisie-critici, van de Vereniging voor Sportjournalisten, van de Wase Persclub en van SABAM. Hier ben ik trouwens nog altijd als auteur ingeschreven (A/II/8159). In mijn jonge jaren heb ik immers nogal wat fictie geschreven, zoals “Twice upon a time” (roman, samen met Johan de Belie), “De Kat” (rock-opera, samen met Johan de Belie), “Gentse Feesten” (toneel), “Het gebroken zwaard” (toneel) en “Interludium” (toneel). Daarnaast ook nog enkele reisverhalen zoals naar de Sovjetunie, Turkije, Zweden, enz.
Op 23/5/2001 ben ik voor een tweede keer gehuwd, deze keer met Gabrielle Vandaele (°23/5/1949). Gaby heeft drie kinderen: Dirk (°4/9/1972), Kristien (°25/9/1974) en Birgit (°26/3/1977). Samen hebben we vier kleinkinderen: Thomas (°1/1/1993), Naomi (°24/3/1993), Michael (°30/9/2002) en Kobe (°1/12/2006).